A mindennapok során ez komoly megerőltetést jelentene egy átlag sofőr számára, ezért találták ki a szervókormányt. Ennél az egész fogaskerekes berendezés egy szervórendszerrel van körbeölelve. Az autó vezetője kisebb erőkifejtés mellett könnyedén tudja fordítani a kormányt, köszönhetően a munkafolyadéknak vagy az elektromos kormányműrendszernek.
Alapesetben nagyobb tempó esetén könnyebb lenne fordítani a kormányt a szervó rásegítésének köszönhetően, így kis kormányzással könnyen borulás lenne a dolog vége. Ezt elkerülendő az újabb szervókat úgy alkották meg, hogy bármilyen sebességgel is hajt az ember, a kormány elfordításához mindig ugyanakkora erőkifejtésre van szükség. Ez sokkal jobb megoldás, mint a sebességfüggő szervókormány rendszer.
Milyen autóban van szervószivattyú?
Azokban a szervókormánnyal felszerelt gépjárművekben, amik olaj segítségével üzemelnek, nem pedig elektromos szervókormány segítségével. Mint ahogyan a neve sugallja, ezt a bizonyos olajat szívja vagy pumpálja a szervószivattyú, amit szervópumpának is neveznek.
Kérdés, hogy a szervómotor / szervószivattyú számára hogyan jut el az az információ, hogy éppen mennyi olaj pumpálására van szükség? Nos, azon kocsik, amelyek szervós kormányművel vannak felszerelve, két darabból áll a kormánytengelye minden esetben. Azonos tengelyen található a felső és az alsó rész, ugyanakkor képesek elfordulni egymáshoz képest, méghozzá egy rendkívül erős rugónak betudhatóan.
Mi a helyzet hidraulikus rendszerek esetében?
Ott, ahol a két rész találkozik, mind a két tengelyen, körös körül lyukak vannak. A lyukakba áramlik a szervószivattyú által eljuttatott olaj.
Minél intenzívebben tekeri valaki a kormányt egy irányba, annál nagyobb mértékben fog elfordulni a két féltengely egymáshoz viszonyítva. Ennek következtében aztán az olajáteresztő lyukak is jobban kinyitnak, így nőni fog annak az olajnak a nyomása, amely a kormányműre hat.
Az elektromos szervókormány esete
Ilyen rendszereknél két tengelyvég csatlakozik egy kétrétegű potenciométerbe, méghozzá bordás csatlakozással. Értelemszerűen a felső fele a felső tengelyrészhez, míg az alsó az alsóhoz illeszkedik. Akkor, ha a kettő elmozdul egymáshoz képest, jelesül amikor az autót vezető személy forgatja a kormányt, ellenállás-különbség keletkezik a két potméter között.
A szervókormány elektronikája a tekerés erősségének függvényében módosuló jelet kapja. Más megoldások is léteznek, ám ez már egy másik lapra tartozik.