A Niveus, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkájának támogatására országos felmérést végzett a kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében.
A kutatás célja az volt, hogy feltárja a KKV-k adózási és adminisztrációs folyamatait érintő problémákat, valamint javaslatokat gyűjtsön a vállalkozások terheinek csökkentésére.
A felmérés során közel 600 KKV-t kérdezett meg a Niveus, ami a teljes magyarországi KKV-kör mintegy 2%-át jelenti.
A válaszok alapján kiderült, hogy bár a KKV-k alapvetően elégedettek, örülnének annak, ha az adórendszer a jelenleginél is egyszerűbb lenne, ha a transzferárazási szabályok még érthetőbbek lennének. Egy részük üdvözölné az exporttevékenyégek további támogatását és az adminisztrációs terhek csökkentését.
Megfelelőnek tartják a digitalizáció mértékét az adózási folyamatokban, de természetesen további elterjedését hasznosnak tartanák, valamint szélesebb körű pályázati lehetőségeket tartanának jónak. Elmondták véleményüket a munkaügyi terhekről; ezen a téren, valamint a környezetvédelmi szabályozás terén némi tehercsökkentést szeretnének elérni.
A felmérés rámutatott arra, hogy a KKV-k a szabályozási környezet több pontján is jelentős könnyítéseket tartanának szükségesnek. A leggyakoribb javaslatok közé tartozik:
• Mentorprogram indítása a pénzügyi tudatosság, digitalizáció és külpiacra lépés támogatására.
• A szociális hozzájárulási adó átmeneti kedvezménye új HR, pénzügyi vagy marketing munkakörök bevezetésekor.
• Az ÁFA-finanszírozási terhek mérséklése, például a pénzforgalmi ÁFA-limit emelésével.
• Az adminisztráció csökkentése a home office és a munkavállalói folyamatok területén.
• Pályázati rendszerek egyszerűsítése, rugalmasabb határidőkkel.
• Banki és tranzakciós költségek mérséklése.
• Járulékterhek és az adók számának csökkentése.
• Támogató iroda kialakítása, ahol a KKV minden – jogszabályokkal kapcsolatos -felvilágosítást megkap, ami a tervezett vállalkozáshoz szükséges
• Kamarai hozzájárulás (5.000 forint) eltörlése
• A dereguláció jegyében szűnjön meg az építési vállalkozások kétszeres kereskedelmi és iparkamarai regisztrációs kötelezettsége oly módon, hogy csak a „szakmai regisztráció maradjon meg”, melynek adataiból a kereskedelmi és iparkamarák automatikusan végrehajtják a vállalkozások általános kamarai nyilvántartásba (regisztrációjába) vételét.
• EPR rendszer egyszerűsítése
„A kutatás eredményei egyértelműen mutatják, hogy a KKV-k működését napjainkban jelentős adminisztratív és finanszírozási akadályok nehezítik. A vállalkozói visszajelzések alapján kidolgozott javaslatokkal célunk egy versenyképesebb és támogatóbb gazdasági környezet kialakítása” – mondta Bagdi Lajos, a Niveus partnere.
Az összegyűjtött javaslatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium rendelkezésére bocsátottuk és készek vagyunk a további szakmai egyeztetésekre annak érdekében, hogy a KKV-k terhei mérséklődjenek, és fejlődési lehetőségeik bővüljenek – erősítette meg a Niveus partnere.