A napokban ér véget a Two Minutes to Midnight több mint egy évtizeden át zajló forgatása a fóti United Illusions virtuális filmstúdiójában, ahol a stáb most először dolgozik digitális díszletek között. A produkció utolsó jelenetei ezúttal nem a kaliforniai sivatagban, hanem a stúdió LED-falai között elevenednek meg. 

A film cselekménye az 1950-es és 60-as évek Amerikájába kalauzol, a hidegháború árnyékában, ahol a nukleáris fenyegetettség, a technológiai optimizmus és a társadalmi feszültségek formálják a mindennapokat.

Remedyville, a sivatag mélyén megrekedt, időhurokba zárt város, újra és újra átéli utolsó napját: minden hét végén beköszönt a végzet, és a lakók csak akkor szabadulhatnak, ha szembenéznek saját bűneikkel. Három fiatal lány egy rejtélyes filmtekercs és hangfelvételek nyomán próbálja feltárni a város titkait, miközben a Joe Levine-t alakító Jim Hanks karaktere és a többi lakó a megváltás lehetőségét keresi egy olyan helyen, ahol az idő és az ok-okozat szabályai feloldódnak.

A sajtótájékoztatón Hatvani Balázs rendező-forgatókönyvíró ismertette a Two Minutes to Midnight egyedülálló filmes vállalását. A produkció ugyanis 12 éven át követte végig a szereplőket, akik évről évre visszatértek karaktereikhez, így a filmben az öregedés, a változás és a sorsfordulók nem maszkkal vagy digitális trükkökkel, hanem a valóságban, dokumentált módon jelennek meg:

„A koncepciónk az volt, hogy ne csak a korszakot, az ötvenes és hatvanas évek Los Angelesét idézzük meg hitelesen, hanem hogy a karakterek öregedése a valóságban is végbemenjen. Ez a produkció az életem egyik legfontosabb része lett, és nem csak azért, mert több mint egynegyedét töltöttem vele. Rengeteg ember munkája, energiája és kitartása épült bele ebbe a közös alkotásba.

Külön öröm volt, hogy olyan elkötelezett társakkal dolgozhattam együtt, mint Jim Hanks vagy Kálloy Molnár Péter, akik producerként is végigkísérték a folyamatot, és mindenből kivették a részüket. Nagy élmény volt az Addams Family legendás óriásával, Carel Struyckennel is együtt dolgozni, aki most a mi szívünk óriásává vált. Az évek során a stáb egy nagy családdá kovácsolódott, és a végső szakaszban Kontra Krisztián producertársam érkezése is óriásit lendített a produkción. A célunk és a tervünk az, hogy az év végén már mindenki láthassa a filmet.”

A nemzetközi szereplőgárda élén a kétszeres Oscar-díjas Tom Hanks testvére, Jim Hanks áll, akit a Toy Story-filmek Woody-jaként, valamint a Forrest Gump és számos televíziós projekt kapcsán ismerhet a közönség. Mellette Kálloy Molnár Péter, Stacy Aung, Carel Struycken, Mary Kate Magee, Desteny Tolbert és Isabella Bjorkman is meghatározó karaktereket formálnak meg.

A stáb sokszínűsége és a közös munka során kialakult alkotói légkör jelentősen hozzájárult a produkció egyedi hangulatához. 

A főszereplő és egyben a film egyik producere, Jim Hanks, így foglalta össze élményeit: „Amikor tizenkét évvel ezelőtt először olvastam a forgatókönyvet, már akkor is éreztem, hogy ez a film különleges lesz.

Az alkotói folyamat során aktív részese lehettem annak, ahogyan a történet és a karakterek formálódtak, köztük az enyém is. Ritka lehetőség, hogy egy színész ilyen hosszú időn át alakíthat egy szerepet, és átélheti, ahogy a történet is vele együtt fejlődik. Számomra a film üzenete arról szól, hogy néha háttérbe kell helyeznünk saját vágyainkat, és meg kell tanulnunk másokért is felelősséget vállalni – ez vezethet el a valódi megváltáshoz.” 

A színész azt is elmondta, hogy most jár először Magyarországon, és lenyűgözte az itteni környezet: „A napokban lehetőségem volt bejárni Budapest nevezetességeit, és nagyon élveztem. A város gyönyörű, igazán jól érzem magam itt, biztonságos és inspiráló közegben dolgozhatok. A stúdió technikai lehetőségei fantasztikusak, örülök, hogy itt fejezhetjük be ezt a számomra különösen fontos alkotást.”

A film forgatásának befejező szakaszát a United Illusions-ben rögzítik, amely Európa egyik legnagyobb és legmodernebb virtuális filmstúdiója, és amelyet az ARRI (a filmszakmában vezető szerepet betöltő, kamerák és világítási eszközök gyártója) a világ legkiválóbb ilyen jellegű létesítményei között tart számon.

A stúdió fejlett technológiai hátterének köszönhetően a produkció utolsó jeleneteit kiutazás nélkül, digitális díszletek között, valós időben tudják felvenni. A kaliforniai sivatag, Los Angeles és a Mojave-vidék helyszínei így a fóti stúdió LED falai között elevenednek meg, lehetővé téve, hogy a film befejezése világszínvonalú körülmények között valósuljon meg.

„Kevesebb, mint egy hét felkészülési idő volt, hogy megteremtsük a hatvanas évek Los Angelesét és Mojave-sivatagot, de a csapat szakmai felkészültségének és a technológiai háttérnek köszönhetően minden részlet hitelesen jelenhetett meg a LED-falakon. A díszletek, a fények és a digitális környezet összehangolása lehetővé tette, hogy a színészek és a stáb valóban úgy érezzék, mintha a sivatag közepén vagy Los Angeles utcáin lennének – mondta el Simon Zoltán, a United Illusions igazgatója, majd hozzátette: – Ez a virtuális forgatási technológia nemcsak rendkívül költséghatékony, hanem fenntartható megoldást is kínál a filmgyártásban.

Nem véletlen, hogy a hollywoodi produkciók körében is rohamosan terjed: lehetővé teszi, hogy a legkülönfélébb helyszínek és korszakok valós időben jelenjenek meg a kamera előtt, miközben jelentősen csökkenti a logisztikai és környezeti terheket.”

A sajtótájékoztatón a résztvevők testközelből ismerhették meg, hogyan teszi lehetővé a virtual production technológia, hogy egy évtizedes filmes vállalás a mai magyarországi környezetben, kompromisszumok nélkül fejeződhessen be.

 


Kultúra