Célja, hogy a hazai disztribútorok és kreatív szakemberek által közösen fejlesztett, sorozatgyártásra alkalmas, versenyképes design-, divat-, szépségipari és receptúraalapú termékek létrejöttét támogassa. Valamint, hogy a forgalmazókat az új, valós piaci igényekre válaszoló késztermékek átgondolt piaci bevezetésére ösztönözze. A nyílt pályázatra 2026. január 5-ig jelentkezhetnek a hazai disztribútorok.
Az MDDÜ 2018 óta biztosít strukturált, koordinatív szakmai támogatást a magyar divat- és design szektor számára. A tavalyi évben a szervezet feladatköre kibővült: a tervezői és gyártói kapacitások erősítése mellett tevékenységi köre kiterjed az offline és online játéktervezés, valamint a szépség- és szépségápolási iparágak fejlesztésére is. A szélesebb körű működést megalapozva az ügynökség 2024-ben átfogó kutatást indított a szektorok aktuális helyzetének feltérképezésére.
A visszajelzésekből kirajzolódott, hogy a hazai kreatívipar olyan támogatási modellre tart igényt, amely nem csupán az ötlet megszületését segíti, hanem a teljes innovációs útvonalat lefedi. A Creative LAB-en keresztül ezért az MDDÜ olyan komplex, strukturált inkubációs lehetőséget hozott létre, amely a koncepcióalkotástól és prototípuskészítéstől, a fejlesztésen át, egészen a sorozatgyártás és a piacra lépés előkészítéséig nyújt szakmai támogatást.
A programra pályázó forgalmazóknak látványterveket, valamint részletes „go-to-market” stratégiát kell benyújtaniuk, amely a termék piaci pozícióját, célcsoportját és bevezetési folyamatát is meghatározza. A magyar divattervezők, designerek és receptúrakészítők bevonásával fejlesztett prototípusok elkészítésére közel egy év áll a rendelkezésükre, ezt követően pedig három év alatt kötelesek a végleges, lehetőség szerint hazai gyártó által előállított terméket, vagy termékcsaládot a piacra vinni.
A pályázaton minimum 5, maximum 50 millió forint értékű vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek a résztvevők, mely a hazai kreatívipari ellátási lánc több szereplőjének fejlődését is segítheti. A kiválasztás során kiemelt figyelmet kap a funkcionalitás, az esztétikum, a fenntarthatóság, a magas minőségi sztenderdek teljesítése, valamint az a szempont, hogy a termékek valamilyen módon kapcsolódjanak a magyar kreatív örökséghez – akár anyaghasználatban, akár kulturális referenciákban, akár innovációs megoldásokban.
Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a program a magyar kreatívipar hosszú távú fejlesztésének kulcseleme: „Az MDDÜ egyik legfontosabb küldetése, hogy a hazai kreatívipari márkák nemzetközi jelenlétét erősítse.
Egy sikeres termék megvalósításához ugyanakkor nem elegendő egy jó ötlet, átgondolt üzleti döntések sora kell, hogy kísérje a piaci bevezetést. Ezt figyelembevéve írtuk ki a pályázatot ezúttal a hazai forgalmazók számára, hiszen a Creative LAB olyan termékek megszületéséhez kíván hozzájárulni, amelyek évekig meghatározó szereplői lehetnek a hazai és nemzetközi piacnak.
Ezért is fontos, hogy könnyen és jól használhatóak legyenek, reagáljanak az iparági kihívásokra és a fogyasztói trendekre, valamint széles közönség számára is elérhetők legyenek, ezáltal valós üzleti potenciállal bírjanak. A program így egyszerre támogatja a kreatív gondolkodást, az üzleti növekedést, a gyártói kapacitások fejlesztését, a magyar kreatív örökség továbbvitelét, valamint hozzájárul a magyar kreatívipar versenyképességének és exportpotenciáljának növeléséhez.”
A Creative LAB létrejötte nem előkép nélküli. A 2020–2023 között négy alkalommal meghirdetett design LAB program éveken keresztül sikeresen segítette a kreatívipari szereplőket új kollaborációk elindításában. A program gyártók és tervezők együttműködésében valósult meg, és olyan termékek létrehozását támogatta, amelyek a fenntarthatóságot, az innovációt és a szériaérettséget helyezték a középpontba.
A három év alatt 22 gyártó és 16 tervező összesen 137 szériaérett designterméket hozott létre, amelyek között újrahasznosított anyagokból készült bútorcsaládok, korszerű kompozittechnológiával készült termékek, moduláris belsőépítészeti megoldások, környezettudatos akusztikai panelek és kézzel készített üvegművészeti tárgyak is szerepeltek.
A program egyben arra is felhívta a figyelmet, hogy a kreatívipar fejlesztése országimázs-építés is: az innovatív, fenntartható, esztétikailag kiemelkedő magyar termékek nemzetközi szinten is bizonyítják a hazai szaktudás erejét. Az inkubációs program továbbá rámutatott arra is, hogy a gyártók és tervezők közötti együttműködés új típusú tudástranszfert hoz létre, amely hosszú távon erősíti a hazai gyártói háttér versenyképességét.
A design LAB eredményei a nemzetközi térben is visszaigazolást nyertek. Az MDDÜ törekedett arra, hogy az elkészült termékeket bemutassa a szakmának, illetve a széles közönségnek mind a hazai, mind a nemzetközi kiállításokon. Így több alkalommal jelentek meg a Budapest Design Week zászlóshajó eseményének számító 360 Design Budapesten, valamint olyan neves nemzetközi design-kiállításokon mint az olasz Milan Design Week, a francia Maison & Objet szakvásár, vagy a közel-keleti Dubai Dowtown Design.
A projektek több hazai formatervezési díjat és számos nemzetközi elismerést nyertek el, köztük a világ egyik legrangosabb design díját, a Red Dot Design Awardot. A résztvevő tervezők és gyártók visszajelzései szerint a program nemcsak egyedi tárgyak megszületéséhez járult hozzá, hanem hosszú távú együttműködések és új üzleti kapcsolatok kialakulását is elősegítette.
A Magyar Divat & Design Ügynökség a Creative LAB inkubációs programmal erre az örökségre épít, de ezúttal kibővíttet formában. Míg a design LAB a design- és bútorszektorra fókuszált, az új program a kreatívipar szélesebb területeit kapcsolja össze, egységes struktúrában. Célja, hogy a különböző iparágak – legyen szó termékfejlesztésről, szépségipari innovációról, receptúrafejlesztésről, illetve design- vagy divattermékekről – egymást erősítve, korszerű szakmai feltételek mellett vehessenek részt a pályázatban.
A pályázati kiírás részletes információi elérhetők az MDDÜ felületein, a kiírásra 2026. január 5-ig jelentkezhetnek a forgalmazók.

















