A lakásfelkészítés, azaz home staging fontos tényező egy ingatlan eladásánál, mert egy jól bemutatható és szép lakás előbb és magasabb áron kel el, mint egy elhanyagolt, rossz állapotú, vagy csak annak látszó lakás. Vagyis a befektetett energiával pénzt lehet keresni és időt lehet spórolni - hívta fel a figyelmet Balla Ákos, a Balla Ingatlan vezérigazgatója.
Erre jó példa egy balatoni nyaraló esete, melyet a Renna Home két munkatársa, Jenőfi Réka és Vitális-Pintér Veronika “készített fel” eladásra, miután annak tulajdonosa már egy éve árulta az ingatlant sikertelenül. Pedig a szakértők szerint az ingatlanpiac ma szinte ki van éhezve jó minőségű, igényes, jól funkcionáló ingatlanokra.
Véleményük szerint lehet, hogy Budapest belvárosában most épp sok ilyet találni, de az ország többi részén alig-alig. A járvány ugyan megbolygatta az ingatlanpiacot, a nyaralók tekintetében azonban élénk keresletnövekedést tapasztaltak, ami a járvány elcsendesedése után sem torpant meg. Talán azt sem túlzás állítanunk, hogy a Balatoni régió az ország egyik legkiemelkedőbb területe ebből a szempontból - tették hozzá.
Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a rendkívül magas ingatlanárak megváltoztatták a vásárlók hozzáállását is: már nem hajlandóak bármit megvenni magas áron, minőségi ingatlanokat akarnak. Ilyenből pedig kevés van.
A tulajdonos sem értette egyébként az értékesítés sikertelenségét, hiszen ő is úgy látta, hogy annak ellenére árulták már egy éve a balatoni nyaralójukat, hogy mindenhol arról lehetett olvasni, milyen hatalmas a kereslet ebben a régióban az eladó nyaralók iránt. Ráadásul az ingatlan elhelyezkedése is vonzó volt, és nem is tartozott a túlárazott kategóriába.
Miután a tulajdonos felvette a kapcsolatot a Renna Home szakértőivel, elküldte számukra az ingatlanról készült fotókat és a hirdetési anyagot. Ők nem csak ezeket elemezték, hanem megvizsgálták a környék ingatlanpiacát is. Így egyértelműen kiderült számukra, hogy számos tényező akadályozta az értékesítést, annak ellenére, hogy az ingatlan megfelelően volt árazva és a lokáció is kiváló volt.
Mint elmondták, az egyik problémát az jelentette, hogy a ház mérete minimum két hálószobát indokolt, ezzel szemben az ingatlanban csak egyet alakítottak ki. Emellett nyomasztóan hatottak a ház sötét gerendái és lambériája, de a belső tér is inkább egy bútorraktárra hasonlított, mintsem egy balatoni hangulatot árasztó nyaralóra. Mindezeket a kedvezőtlen adottságokat pedig sikerült tovább rontani a hirdetési portálokon közzétett, előnytelen fotókkal.
Balla Ákos ennek kapcsán megjegyezte, hogy a home staging lakott lakások esetében kivitelezhető nehezebben. Minimálisan annyit érdemes megtennünk, hogy az átlagosnál nagyobb rendet tartunk, amikor meghirdetjük a lakásunkat. Ha pedig vevő érkezik, akkor őt úgy várjuk, mint ha egy vendéget fogadnánk. A felesleges holmikat ki kell dobni, áttekinthető, körbejárható állapotot kell megvalósítani, ami megmutatja az ingatlan adottságait és lehetőségeit. Emellett a szükséges karbantartásokat is érdemes kivitelezni, ami nem feltétlenül felújítást jelent - de mint látni fogjuk, adott esetben ez is indokolt lehet.
Az említett balatoni nyaraló esetében ugyanis Jenőfi Réka és Vitális-Pintér Veronika egy rendrakásnál azért tovább mentek, miután mérlegelték, hogy milyen munkálatokra lenne szükség, ha a legkisebb befektetéssel, de a legnagyobb mértékben szeretnék növelni az ingatlan értékét és eladhatóságát.
Első lépésként átbeszélték a teendőket, a költségeket és az ütemezést a tulajdonosokkal, akik úgy döntöttek a teljes lebonyolítást rájuk bízzák. Innentől felgyorsultak az események, hiszen már nyár közepe volt és az ingatlannak piacra kellett kerülnie még a szezon vége előtt. Villámgyors szervezéssel, két hét múlva már a festők dolgoztak a házon. Közben összeállították és beszerezték a szükséges bútorokat, lámpákat, dekorációkat, megszervezték a szállításokat, takarítást és a fotózást. Az első ecsetvonást követő harmadik héten a lakás készen állt a fotózásra. Rendkívül megfeszített tempót diktáltak a mestereknek, de úgy vélik, a végeredmény magáért beszél.
Kialakítottak egy második hálószobát, a falakat, ajtókat, lambériát átfestették, kicserélték, illetve pótolták a hiányzó lámpákat, de megújult a ház bútorozása is. A használható darabokat kiegészítették néhány új bútorral, és lecserélték a függönyöket is, ahol szükség volt rá. Rengeteg dekorációt szereztek be, amivel igazi “nyaraló hangulatot” sikerült teremteteniük a házban.
Mint megjegyezték, a styling fontosságáról nem lehet elégszer beszélni, hiszen nélkül csak egy szépen felújított, de élettelen teret lehet létrehozni, és pont az a “wow” érzés fog hiányozni az ingatlanból, ami megfogja a vevőt és első pillantásra leveszi a lábáról.
A munka itt azonban még nem ért véget, megírták a profi marketinganyagot, jó minőségű fotók készültek, melyeket gondosan válogattak, végül elindították a hirdetést több portálon. Nem is kellett sokat várni az első érdeklődők jelentkezésére, már a harmadik napon kaptak egy komoly ajánlatot, amit még nem fogadott el a tulajdonos, de az ötödik napon megérkezett az a vevő, aki alku nélkül, a meghirdetett áron tett ajánlatot az ingatlanra - derült ki szavaikból.
Ami pedig az összegeket illeti: a felkészítés 3 millió forintba került a korábban 43 millióért hirdetett házon, melyet aztán 49,9 millió forintos hirdetési áron, öt nap alatt, alku nélkül sikerült is értékesíteni - összegezte az eredményeket a Renna Home két munkatársa. A “nyereség” tehát 3,9 millió forint, de azt is kihangsúlyozták, hogy egy év sikertelenség után öt nap alatt eladhatóvá vált az ingatlan.
Balla Ákos ennek kapcsán még megjegyezte, hogy mint látható, felújításra szükség lehet a könnyebb értékesíthetőség érdekében, ennek azonban nem szabad arra irányulnia, hogy a hibákat próbáljuk meg eltakarni vagy elfedni, mondjuk egy festéssel. Emellett fontos, hogy ne merülhessen fel ennek a gyanúja sem. A rejtett hibák eltakarása ugyanis nem csak etikátlan, hanem ezek miatt a vevő később pereskedhet és kártérítést érvényesíthet - tette még hozzá a szakértő.