SEO bevezető: keresőoptimalizálás alapok röviden

Röviden összefoglalva a keresőoptimalizálás jelentése: előrébb hozni egy adott weboldalt a SERP (Search Engine Results Page), magyarul a Google találati listáján a számára üzletileg fontos kulcsszavakra. Fontos tudni, hogy a SEO csak az organikus találatokkal, az organikus forgalom növelésével foglalkozik, a fizetett hirdetésekkel nem.

A szolgáltatásnak három jól elkülöníthető része van. Ezek a következők:

1. Technikai SEO

Ez a rész a weboldal felépítését, egészségét viszgálja.Vannak szakértők akik nem tekintik a keresőoptimalizálás szerves részének, szerintünk enélkül nem lehet nekikezdeni egy projektnek sem.

Először a technikai problémákat szükséges javítani, csak ezután lehet hatékonyan megkezdeni az on és az off-page SEO-nak.

Technikai problémák lehetnek:

- átláthatatlan oldalszerkezet;

- felesleges oldalak;

- rossz átirányítások;

- 404-re futó oldalak,

- nagyméretű képek;

- rossz menüszerkezet

és a többi, sokáig folytathatnánk ezt a listát.

2. On-page SEO

Itt az oldal ideális tartalmi felépítésére koncentrálunk, feltérképezzük, hogy az adott iparágban milyen kulcsszavakra kell tartalmakkal rendelkeznie egy oldalnak ahhoz, hogy jó helyen rangsoroljon a Google keresésekre és ezzel ismertségre, elismertségre majd új vásárlásokra/megrendelésekre/ajánlatkérésekre tegyen szert.

3. Off-page SEO

Ez röviden a linképítést jelenti. Erre azért van szükség, mert a Google szemében akkor számít megbízhatónak egy oldal, ha elismert és tematikus website-ok hivatkoznak rá. Ha pedig a Google megbízhatónak tekint egy domaint az sokkal könnyebben tud feljutni a találati lista elejére.

A linképítés során körültekintően meghatározzuk, hogy milyennek kell lennie egy weboldal linkprofiljának, milyen siteokról, hány hivatkozásra van szüksége.Mondani sem kell, hogy ez a folyamat költséges, a linképítés sajnos nem olcsó mulatság, de szükséges, és hosszabb távon kifejezetten megtérülő befektetés.

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás éves és havi szinten?

A SEO tehát az előbb ismertetett folyamatokból áll össze. Most nézzük meg, hogy mindez mit jelent költségvetés szinten.

Kezdjük ott, hogy a szolgáltatás ára nem egységes. Kicsit úgy kell ezt elképzelni, hogy veszünk egy telefont egy bizonyos csomaggal egy mobilszolgáltatónál, majd ugyanezt vagy egy ehhez nagyon hasonlót egy másiknál. Ezeknek az ára bizony nem fog pontosan megegyezni. Ez így van ebben az szakmában is, egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember sem tökéletesen ugyanazokon az árakon dolgozik, a szolgáltatás ára így  minden esetben egyedi.

A másik dolog, amit mindenképp szükséges tudni, hogy egy SEO projekt költsége erősen piacfüggő. Vegyük a banki szektort példának. Itt hatalmas a verseny, így ezen a területen például biztosan több linket kell építeni, nehezebb az elsők közé kerülni, így a projekt ezen részére többet kell fordítani, mint más piacokon. Röviden megfogalmazva ugyanannyi pénzből egy nehéz területen kevesebb sikert lehet elérni vagy ugyanahhoz a sikerhez több pénzt szükséges a projektbe forgatni.

És most nézzük konkrétabban a számokat:

Mennyi átlagosan a SEO-zás havidíja?

A keresőoptimalizálás egy havidíjas szolgáltatás, hiszen folyamatos munkát igényel. A SEO-zás díja a kis és középvállalkozások esetében átlagosan havi 100.000.-400.000. Ft között mozog. A nagyobb cégek esetében ennél lehet magasabb, elérheti akár a 600.000.-700.000. Ft-ot is, minden attól függ, hogy mit igényel az adott projekt.

Mennyibe kerül a szolgáltatás éves szinten?

Az előzőekből adódik, hogy ha a szolgáltatás átlagosan havi 100.000. és 400.000. forint között mozog, akkor éves szinten ez 1.200.000.-4.800.000. Ft kiadást jelent. Ez elsőre talán soknak hangzik, de hosszú távon a keresőoptimalizálás ennek a sokszorosát vissza tudja hozni. Ha a SEO szakértő útmutatásának megfelelően halad a projekt, akkor egy vállalkozás számára a SEO biztosan profitot fog termelni, persze hozzá kell tenni, hogy az eredményeket nem két hónapon belül kell várni, a keresőoptimalizálás egy lassú műfajnak számít.

A weboldalak tartalmainak egy két hét és hat hónap közötti időre van szüksége ahhoz, hogy látványos eredményt hozzanak. A pontos időt sajnos nem lehet megmondani, erre csak maga a Google tudna válaszolni, hogy melyik tartalommal miért éppen annyi-amennyi idő alatt barátkozik össze.

Hat hónap után szinte minden esetben kiugró eredményt tapasztalható a forgalomban, ezt pedig előbb vagy utóbb a profit növekedését is magával hozza.

Megéri-e keresőoptimalizálásra költeni?

Erre a kérdésre nem fogjuk kapásból rávágni, hogy igen, mert, ahogy ezt a cikkben végig igyekeztünk bemutatni a SEO egy soktényezős dolog. Az, hogy megéri-e ezzel foglalkoznia egy cégnek függ attól, hogy mik az elérni kívánt célok, mennyire nehéz területen tevékenykedik, mit csinálnak a versenytársai és persze attól is, hogy mennyit tudna a szolgáltatásra fordítani.

Az egyértelmű igen helyett  inkább úgy válaszolnánk a megéri-e kérdésre, hogy:

- vannak területek ahol abszolút igen, sőt enélkül ma már szinte lehetetlen érvényesülni;

- vannak olyanok, ahol ez még nem létszükséglet, de erősen ajánlott a szolgáltatás igénybevétele ahhoz, hogy jó eredményeket és jelentős profitot termeljen egy vállalkozás;

- és vannak olyan iparágak is, ahol egyértelműen előnyt jelent, ha kihasználják az ebben a marketingeszközben rejlő lehetőségeket, de más szektorokhoz képest enélkül is relatív könnyedén el tudnak boldogulni

Mennyire térül meg a SEO?

Erre a kérdésre nem adnánk egy ilyen választ: nagyon, azonnal ragadjon telefont és hívja fel az első SEO szakértőt, akit talál és még ma szerződjön is le vele, mert erre szüksége van, a szolgáltatás pedig 100%-ban megtérül, sőt!

Elmondható viszont, hogy ha jól fel van építve egy projekt, és az ügyfél követi a szakértő útmutatásait, akkor biztosan lesznek eredmények, amik nem csak a weboldal forgalmában, de az ajánlatkérések, megrendelések, vásárlások, a profit tekintetében is látszanak majd. Ennek a mértéke és a gyorsasága viszont nem csak piaconként, hanem ügyfelenként is egyedi. A SEO-ról tehát elmondható, hogy igen megtérül, de az hogy pontosan mennyire az minden egyes projektben egyedi.