Az elmúlt 15 év során a Stadler az üzem folyamatos fejlesztésével és új munkahelyek teremtésével jelentősen hozzájárult a helyi gazdasági élet fejlődéséhez. 

2025. január 17-én ünnepelte a Stadler a Szolnokon létrehozott kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját. Az eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának elnöke leleplezték a Magyarországon első alkalommal gyártott emeletes alumínium kocsiszekrényt is, amely a 2023 szeptemberében bejelentett, összesen 45 millió eurós beruházás eredményeképpen valósulhatott meg.

A technológia elsajátítása jelentős mérföldkő a magyar vasúti ipar történetében, amely jól demonstrálja a folyamatosan fejlődő üzem elmúlt 15 évben elért sikereit.

Az eseményen Peter Spuhler bejelentette az üzem további fejlesztését is, amelynek során egy speciális hegesztési technológia (ún. kavaró dörzshegesztés) bevezetésének köszönhetően az alacsonyabb nyersanyag- és energiaigény, illetve a kevesebb hulladék és segédanyag még fenntarthatóbbá és versenyképesebbé teszi a gyártást. Az üzem ez év végén kezdheti el alkalmazni az új technológiát. 

A legnagyobb üzem Közép- és Kelet-Európában 

Az eredetileg évi 200 kocsiszekrény kapacitásra és 200 munkavállaló alkalmazására tervezett üzem 2009 óta működik. Az első évben a Svájcban elsőként kiképzett 100 dolgozó 52 kocsitestet készített el. Az elmúlt 15 év alatt a szolnoki gyár vált a Stadler csoport legnagyobb kocsiszekrényt gyártó üzemévé, egyúttal a közép-európai régió egyik legmodernebb létesítményévé. 

Az üzem a legutóbbi beruházásnak köszönhetően már nemcsak egyszintes, hanem emeletes karosszériát is lesz képes gyártani. A fejlesztések következtében összesen 170 munkahelyet teremtenek Szolnokon.  

A Stadler Szolnok a kezdetek óta összesen 5600 kocsiszekrényt állított elő, a szimbolikus 5000-es számot 2023 szeptemberében lépte át, amely különleges mérföldkő volt a gyár történetében. A szolnoki kocsiszekrénnyel készülő vonatok 14 különböző országban közlekednek, köztük az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Norvégiában, Németországban, valamint Hollandiában. A Stadler Csoport eddig összesen 200 millió eurót fektetett a szolnoki gyárba, ami jól mutatja a magyar gyár súlyát és jelentőségét a vállalatcsoporton belül. 

Stratégiai piac 

Peter Spuhler, a csoport igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott: „Nagyon büszkék vagyunk arra, amit ez az üzem az elmúlt 15 évben elért, és arra, hogy a csoporton belül a legjelentősebb kocsiszekrény gyártókapacitásává nőtte ki magát. Magyarország stratégiai fontosságú piac a Stadler számára, és nagy örömömre szolgál, hogy egyre több Stadler-vonat közlekedik a magyar vasúthálózaton. Ez nem lett volna lehetséges munkatársaink hatalmas elkötelezettsége nélkül, ezért nekik is nagy köszönettel tartozunk.” 

A Stadler nemcsak munkaadóként van jelen Magyarországon, hanem modern járműveivel is. A MÁV és a GYSEV együttesen 143 FLIRT és 40 KISS motorvonatot, illetve 12 db Citylink vasútvillamost üzemeltet az országban. A MÁV flottájában a Stadler járművek 35 millió km-t futnak évente, amely az üzemeltető vasútvállalat teljes futásteljesítményének egyharmadát teszi ki.

Ez azt is jelenti, hogy a MÁV utasainak fele Stadler gyártmányú vonatokon utazik. Ez a figyelemre méltó teljesítmény a járművek magas megbízhatóságának köszönhető, ugyanis a Stadler vonatok a kezdetek óta minden évben 90% feletti rendelkezésre állás mellett közlekednek.