1. Többet fogunk utazásra költeni
Nagyrészt az újra megnyíló határoknak köszönhetően, 2022 folyamán az utazási forgalom újra fellendült világszerte, ami várhatóan 2023-ban is folytatódni fog. A Visa nemrégiben végzett kutatása szerint 2022. június és augusztus között jelentősen nőtt az utazónként külföldön elköltött átlagos összeg, ami mind a kiskereskedelem, mind az olyan hagyományos kategóriák, mint a szállodák, éttermek és szórakozás tekintetében igaz volt.
Kezdetben a tehetősebb utazók és a hosszabb nyaralások táplálták növekedést majd az utazói réteg összetétele egyre szélesedett, és az utazások időtartama visszatért a megszokott hosszra.
Miközben az üzleti utazások már részben újraindultak, a turisták egy része a kevésbé zsúfolt üzleti célállomásokat választja az elérhető akciós árak miatt, a 2019-es szintekhez képest tíz üzleti célvárosból hétbenkevesebbet kell fizetni szállodai tartózkodásért.
Mivel néhány országhatár még megnyitásra vár, az utazási és a kapcsolódó kiskereskedelmi bevételek növekedése előreláthatóan még tovább fog folytatódni. A Visa adatai szerint a külföldi turisták költése a világjárvány előtt leglátogatottabb 500 úti cél 63%-ában teljesen helyreállt - és ez a szám 2023-ban valószínűleg még emelkedni fog.
2. Tudatosabb fogyasztók, fenntarthatóbb vásárlás
Miközben 2022-ben egyre több időt töltöttünk otthonunktól távol, a fogyasztók viselkedésében és szokásaiban a fenntarthatósággal és az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmak középpontba kerültek.
A Skift és a McKinsey nemrégiben készült tanulmánya szerint az utazók 40%-a világszerte hajlandó valamivel többet fizetni (legalább 2%-kal) a karbonsemleges repülőjegyekért. Az olyan lehetőségek, mint a Visa Eco Benefits csomag és az Ecolytiq-kal való partnerség, segítik a fogyasztókat, hogy fenntarthatóbb döntéseket hozzanak vásárlásaiknál: hozzáférést biztosítanak az online elérhető kedvezményekhez, felhívják a figyelmet a klímatudatos választásra, valamint tájékoztatnak a vásárlás karbonlábnyomáról.
A Recommerce - egy másik kifejezés a körkörös gazdaságra, ahol a kölcsönzés, újratöltés, javítás, viszonteladás, visszaváltás és újraelosztás fenntarthatóbb választásokat tesz lehetővé - szintén egyre népszerűbb: a Visa nemrégiben végzett felmérésében részt vevő fogyasztók 69%-a mondta, hogy a kiskereskedőket a körforgásos gazdasági tevékenységek alapján választaná.
Az előttünk álló évben több kedvezmény kapcsolódhat a fenntartható döntéseket hozó fogyasztók kártyás vásárlásaihoz, valamint olyan eszközök válnak elérhetővé, amelyek segítik a fogyasztókat a vásárlói döntésük várható hatásának bemutatásában, vizualizálásában.
A kényelem is kulcsszerepet fog játszani abban, hogy a fogyasztók fenntartható döntéseket hozzanak a mindennapi életükben. Jó példa erre, ha a tömegközlekedésért kártyával, vagy okoseszközzel érintéssel fizethetünk, így nem kell többé feltöltőkártyával, papírjeggyel vagy készpénzzel bajlódni, amikor az autózás helyett más utazási formát választunk.
A Visa második, a városi mobilitás jövőjéről szóló felmérése szerint a megkérdezett utasok 91%-a elvárja, hogy az érintéses fizetés része legyen a közlekedési élménynek. A jövőre nézve arra számítunk, hogy az érintéses díjfizetés általánossá válik a tömegközlekedésben - mind az utasok, mind az üzemeltetők számára inkluzívabb, kényelmesebb és fenntarthatóbb közlekedési élményt nyújtva.
A Visa hálózata 2022-ben mindössze tíz hónap alatt meghaladta az egymilliárdérintéses utazási fizetési tranzakciót a globális közlekedési rendszerekben, és a pénzügyi évet több mint 1,2 milliárddal ilyen tranzakcióval zárta.
3. Meredeken nő a kibocsátott tokenek száma
2022. augusztus végéig a Visa Token Szolgáltatása (VTS) már több mint 4 milliárd hálózati tokent bocsátott ki világszerte, amely azt is jelenti, hogy a jelenleg forgalomban lévő Visa fizikai kártyák számát meghaladja a tokeneké. Magyarországon is közel tízszer gyorsabban növekedtek a tokenizált Visa tranzakciók 2021 júniusától és 2022 júniusáig.
2023-ban a kibocsátott tokenek számának további dinamikus emelkedésére számítunk, hiszen a tokenek egyszerre az egyre kedveltebb mobilfizetés alapjai, valamint a folyamatosan fejlődő e-kereskedelem meg nem énekelt hősei is, amelyekből az egész fizetési ökoszisztéma profitálhat, mivel a kibocsátók, az elfogadók, a kereskedők és a vásárlók mindannyian számos előnyt élvezhetnek, többek között a csalások csökkenését, valamint az eszközök közötti egyszerű használatot.
4. Eljött a kriptovaluták tele
A kriptopiacok az elmúlt évben nagy volatilitást mutattak. Bár a jövő még bizonytalan, a jelenlegi “kriptotél” időszakában arra számítunk, hogy számos, kevésbé tartós koncepció nem állja ki az idő próbáját.
Ugyanakkor mások, akik az új technológiai fejlesztések mértéktartó, szabálykövető megközelítésére összpontosítanak, továbbra is értékes web3 megoldásokat fognak építeni. A felhasználási lehetőségek között pédául a streaming (rugalmas) bérszámfejtések, a streaming mikrofizetések, illetve a határokon átnyúló kifizetések szerepelnek.
Végül pedig azt is láthatjuk, hogy a márkák az NFT technológiát új digitális élmények kialakítására, fizetési és hűségprogramok fejlesztésére használják fel, amivel igyekeznek elmélyíteni kapcsolatukat és elkötelezettségüket ügyfeleikkel. Ezek az élmények gyakran egyedi avatarok, a fizikai tárgyakat kísérő digitális tárgyak (és a digitális tárgyakat kísérő fizikaiak) formájában kelnek életre.
5. A csalók alkalmazkodnak a "hibrid" világhoz
Ahogy a világ egyre nagyobb része éli a hibrid munka- és életmódot, a csalók lépést tartanak, taktikájukat ahhoz igazítják, hol vagyunk és hol nem, valamint új módszereket találnak ki a fogyasztók átverésére. Az utazási kedv gyors visszatérésével, vélhetően továbbra is növekedni fog a határokon átnyúló csalások száma. Egy nemrégiben végzett Visa-felmérés szerint az utazók több mint fele (58%) aggódik a hitel- vagy betéti kártyájával történő csalás lehetősége miatt utazás közben1.
A legújabb fenyegetések egyike lehet a mesterségesen előállított személyi azonosító – ilyenkor a csalók személyazonossági elemek töredékeiből állítanak össze egy új személyazonosságot. Arra számítunk, hogy a kisvállalkozások továbbra is célpontok maradnak, mivel gyakran nincsenek meg az erőforrásaik vagy a tudásuk a biztonsági eszközök kezeléséhez.
Mindez együttesen azt jelenti, hogy a biztonság és a bizalom továbbra is kritikus fontosságú marad. A felhasználók védelmében megalkotott új generációs hitelesítési áttörések, mint például az EMV 3D Secure (EMV 3DS), hozzájárulnak a globális e-kereskedelem valós idejű biztonságossá tételéhez.
A digitális fizetési módok és megoldások, mint például a virtuális kártyák, egyszerűbbé és biztonságosabbá tesznek a repülőjegy vásárlástól kezdve az éttermi számlák felosztásáig rengeteg tranzakciót.